zaterdag 8 oktober 2011

Waar komt het bewustzijn vandaan?

Tijdens de lessen scheikunde wordt ons geleerd dat een molecuul voor 99.9999...% bestaat uit leegte.
Ik besta dus voor datzelfde deel uit leegte.
Hoe is het mogelijk dat ik me bewust ben van mezelf.
Ik pak met mijn hand een bal op die dus ook voor 99.9999...% uit leegte bestaat (ik bedoel trouwens met leegte die immense ruimte die tussen de protonen en neutronen en elektronen) en ik besef dit nog ook.
Een muzikant maakt een mooi lied en speelt dit, doordat de lucht (die ook voor 99.9999...% uit leegte bestaat) gaat trillen en in mijn oor terecht komt en daar weer wordt omgezet in een elektrisch signaal (dat dus niets anders is dan een elektronen stroom door die 99.9999...% leegte heengaat) wordt er in mij een rustgevend, of opzwepende reactie losgemaakt en ervaar ik dit op een bepaalde manier. Vreemd is ook dat datzelfde liedje door een heel ander persoon (die toch ook dezelfde trillingen binnen krijgt) dit compleet anders wordt ervaren.
Nog vreemder is dat ik me bewust ben van het feit dat iemands anders bewustzijn niet gelijk is aan dat van mij en dat alle 6 miljard mensen op deze aardbol een ander bewustzijn ervaren.
Op kwantum niveau verdwijn ik duizenden malen per seconde uit het bestaan en kom ik toch telkens weer terug zonder dat ik me daar bewust van ben.
Ik ben me bewust van mijn onderbewustzijn zonder dat ik het op een bewuste manier ervaar. Als ik slaap zijn mijn hersenen veel actiever dan wanneer ik wakker ben terwijl mijn bewustzijn juist het tegenovergestelde laat zien.
Ik ben me bewust van de oneindigheid van het heelal zonder dat ik dit kan bevatten. Waarom zijn mijn bevattingsvermogen en mijn bewustzijn niet even groot? (dit zou een hoop dingen wat beter kunnen verklaren)
Ik hoop dat er mensen zijn die mij meer kunnen vertellen over het begrip "bewustzijn".

Bekijk wat de betekenis van deze droom is op GroteBeer.Net. Op het forum zijn verschillende mensen die kunnen helpen met droomuitleg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten